fredag 6 mars 2015

Lite lästips

Är det här jag skriver om, jobbar med, brinner för... är det bara jag? Eller finns perspektivet på annat håll?

De som råkar ut för falsk lean, en avart där man använder verktygen men ignorerar den viktiga punkten om att respektera människan (sk"lame" eller "mean"), de är ju på goda grunder väldigt arga.

Å andra sidan skulle en snabb googling kunnat berätta för dem att det de råkat ut för faktiskt inte ÄR det minsta besläktat med Toyota Production System eftersom TPS går ut på respekt genom medarbetardriven förbättring, att på allvar värdesätta allt vad det innebär att vara människa. Lean är en humanism.

Härförleden berättade personal vid hemtjänsten i Malmö hur lean minsann INTE funkar i hemtjänsten, samtidigt som personalen i Sundsvall tycker att det är enormt bra.

Hur kan det komma sig? Tycker personalen olika? Nej. Däremot skiljer sig ledningens i Malmö respektive Sundsvall uppfattning om vad som är lean. Malmö kommun har snurrat till det med att på måfå ha lyft in diverse leanverktyg från industrin och resultatet har blivit en byråkratisk mardröm där folk får sämre hjälp till dyrare peng. Samma tokigheter verkar finnas i Stockholm.

I Sundsvall har man däremot tänkt till och tillämpat leanverktyg som faktiskt är anpassade för tjänstesektorn. Det som leanfolk från industrin behöver lära sig innan de kommer dragandes med sina verktyg in i omsorgen är två saker:

1. I tjänstesektorn är variansen större än i industrin, och den variansen är ingenting vi ska eliminera utan hantera eftersom det är förmågan att hantera kundernas varierande önskemål som är själva värdeskapandet. Leanfolk från bilfabriker som vill frälsa hemtjänsten genom att mäta tiden för dassbesök behöver läsa på lite om "Single Minute Exchange of Die" och "heijunka" och andra bevis på hur ett variansaccepterande tankesätt faktiskt även ryms inuti bilfabriken.

2. Att respektera människna är ett kärnvärde. Det är inget hippieflum man klistrar ovanpå lean-initiativet efter det att man genomfört hårda mätningar och uppstyrning av standarder och processer. Respekten för det mänskliga inom oss är lika mycket ett skäl att lean innebär ökade nettovinster som någonting annat. I omsorgen ska vi inte reducera varians utan hantera den. Människor är inga bildelar.

Oavsett om det är IT, omsorg, produktion, myndighetsutövning, eller något annat man ägnar sig åt, så behöver själva ledarskapet förändras. För att få till smidighet trycker vi ut makten till fronten, till golvet, till gemban, och det kräver ett omtag runt både ledarskap och chefskap (management).

Och i den här transformation kommer vi inte undan att våra styrmedel, våra faktiska reglerprocesser i verksamheten, behöver förändras. Lean och agilt handlar inte bara om att anamma nya värderingar, även om det är värderingsstyrt. Våra värderingar är bara tomma ord om de inte återspeglas i våra planeringsprocesser, våra finansieringsprocesser, våra hårda verktyg.

Nu hoppas jag att du fått lite lästips för fredagskvällen. I morgon skriver jag ett nytt inlägg.

1 kommentar:

  1. Perfekt!
    Tycker jag känner igen ämnet... :)
    Hade för övrigt en givande promenad med vd i morse där vi snackade värde och ledarskapets uppgift.
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera