lördag 16 december 2017

Tomtens digitaliseringsresa, lucka 16

– Jag har tänkt på en sak, sade Tomten till Tian där de susade fram bland molnen på Tians flygande eldrivna snöskoter.

– Vad? frågade Tian.

– Att hjälpa barn, att ge dem vad de behöver, det är MITT motiv. Mitt "varför" som Varför-Simon sa. Men vet jag verkligen vad de behöver?

– Ah, sade Tian. Ja, när man vill göra någon en tjänst, kanske skapa en produkt för en annan människans skull, glömmer man ibland bort hur lite man vet om människors behov.

– Vi körde med önskelistor, sade Tomten. Barnen fick själva önska och skicka in. Men vet folk som önskar och beställer saker vad de faktiskt behöver?

– Inte alltid, sade Tian. Jag hade en gång en kompis, Användar-Alan, som utforskade det där. Jag tänkte att du och jag skulle hälsa på honom men han är mest sur på politiker nu för tiden och inte så rolig att prata med.

– Men finns det något sätt att BÅDE möta mina behov av att vara tomte, OCH att möta barnens verkliga behov? undrade Tomten.

– Hm, sade Tian. En annan av mina kompisar har faktiskt kommit på ett sätt!

Hon lade in en högre växel och svängde högerut.

– Mot Effektdrottningen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar