lördag 9 december 2017

Tomtens digitaliseringsresa, lucka 9

– Jag hatar alla ungar!

På mycket kort tid hade Uppfinnarnissans självlärande robot snappat upp all elakhet på nätet och börjat avsky alla barn.

– Jag håller fast den om du kan skruva till räkneverket, sade hon skarpt till en algoritmnisse som försökte komma nära luckan på robotens rygg.

– Hur kunde detta ske? undrade Algoritmnissen oförstående.

– Jag hatar alla ungar! skrek roboten igen och lade ut sitt vrål i en Snapchat-story.

– Vad ska vi göra? Det här strider mot allt det Tomtelandet står för, suckade Tomten.

Uppfinarnissan tog sig för pannan.

– Står för! Jag glömde att förankra den i vår gemensamma värdegrund!

– Mot värdegrunden!

Nissarna rusade till källartrappan.

Tomten vände sig till Flyte.

– Vad gör vi nu? Folk är mycket upprörda därute!

– Jag har precis faxat iväg ett pressmeddelande, sade Flyte lugnt.

Tomten läste:

"Tomteland har i år sett potential att effektivisera gåvohanteringen. Dock har detta skapat en förändringsdynamik med viss friktion. Vi beklagar givetvis det inträffade och ska se över våra interna rutiner."

– Nu kommer folk att visa förståelse, sade Flyte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar