onsdag 13 december 2017

Tomtens digitaliseringsresa, lucka 13

– Detta blev ju konstigt, tänkte Tomten.

Nissarna som inte följt med till Santafy hade fått varsin säck silver i avgångsvederlag och dragit ut i världen, förutom de tre konsultnissarna som tagit fyra säckar var. Nu var han ensam.

Eller var han? Rörde det sig inte borta i hörnet?

– Hallå, någon där?

En nisse med sopkvast tittade fram.

– Ser man på, chefen! Ja, jag är kvar.

Nissen sträckte fram handen.

– Sen heter jag. Kaj Sen.

– Vad gör du? frågade Tomten och tog hans hand.

– Smått och gott. Sorterar och slänger. Systematiserar. Sopar och städar. Standardiserat sätt förstås. Och stannar kvar! Ständig förbättring!

– Undrar om du kan förbättra för mig nu, suckade Tomten. Jag vet inte vad jag ska göra!

Kaj log medlidsamt.

– Små förbättringssteg som mina hjälper nog inte här. Men jag vet en som kan!

Han tog fram ett visitkort.

– Ska någon hjälpa dig är det hon!

– "Ljuset från Östern", läste Tomten. På "True North Quality Resort". Var ligger det?

– Supernära oss, svarade Kaj. Svårt och besvärligt att ta sig dit dock. Man måste vara uthållig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar