torsdag 14 december 2017

Tomtens digitaliseringsresa, lucka 14

– True North till vänster tydligen!

Tomten stod i snöfallet utanför verkstaden och tittade på en vägskylt.

– Det finns till och med en upptrampad stig!

Han promenerade iväg utmed stigen medan snövädret tilltog. Det här skulle nog bli enkelt. Stod det inte en ny skylt därframme?

– Fortfarande vänster, sade Tomten.

När han för tredje gången kom fram till en skylt blev han misstänksam, och när siktade en skylt för fjärde gången var han övertygad.

– Du tror helt riktigt: det är samma skylt och du har gått i cirklar, sade en röst bakom honom.

Tomten hoppade till och vände sig om. Där stod hon, Ljuset i Öster!

– Nja, det var namnet på mitt gamla företag. Jag är en älva som beslöt mig för att förenkla mitt liv och gjorde mig av med allt det där. Du kan kalla mig Tian.

– Tomten, sade Tomten.

Tian log och visade med handen på sin skoter.

– Man kommer inte fram till True North genom att följa andras upptrampade stigar. Man måste hitta sin egen väg! Om du vill kan vi ta sällskap.

Tomten satte sig upp på skotern och Tian satte sig framför.

– Vart ska vi? undrade Tomten.

– Vi ska ut på en kundresa! sade Tian och startade motorn.

1 kommentar: